|
suomi | svenska | English | français | selkoaineisto
Mobiiliversio |
Palaute |
Yhteystiedot |
Tekstin koko
![]()
|
|
|
Valta kuuluu kansalleSuomi on tasavalta,
jota hallitaan demokraattisesti. Demokratia tarkoittaa, että valta kuuluu kansalle eli meille kaikille. Joka neljäs vuosi suomalaiset valitsevat eduskunnan. Eduskunta päättää maan asioista. Eduskunta valitsee maalle pääministerin.
Pääministeri johtaa maan hallitusta. Hallitus valmistelee ja toteuttaa päätökset, jotka eduskunta on tehnyt. Eduskunta voi erottaa hallituksen jos se ei ole tyytyväinen hallituksen toimintaan.
Kansa valitsee vaaleilla myös Tasavallan presidentin
hoitamaan maan asioita.
Presidentin tärkein tehtävä on maan ulkopolitiikan johtaminen yhdessä hallituksen kanssa.
Tasavallan presidentti on myös puolustusvoimien ylipäällikkö. ![]() |
| Eduskunnan vaihde: (09) 4321, Postiosoite: 00102 Eduskunta | Aakkosellinen hakemisto | Yhteystiedot Käyttöehdot | Verkkolähetykset | Suojattu sähköposti | |